Medlemmer

Coverbillede til Etisk Charter hos Sikkerhedsforeningen

Etisk charter

Formål & Vision

Formålet med vores etiske charter er, at styrke branchen samlet. Her prioriteres arbejdet med at ændre eller forbedre;

1. De eksisterende vilkår og processer der skaber grobund for at klinik- og salonindehavere omgår regler eller lovgivning på området
  2. Branchens omdømme hos forbrugerne/ kunderne, så der skabes tiltag og rammer der øger sikkerheden ved behandlinger
  3. Klinik- og salonindehavernes faglige kompetencer relateret til drivt af selvstændig virksomhed

Visionen er at skabe en sammenslutning af godkendte kosmetiske klinik- og salonindehavere, som i fællesskab kan have en positiv påvirkning og indflydelse på processer, regler og lovgivning fremadrettet.

Sikkerhedsforeningen varetager branchens interesser og arbejder udelukkende for at forbedre vilkår og forhold, der skaber de bedste forudsætninger for klinikkernes virksomhedsdrift og kundernes sikkerhed. Altid med kvalitet, etik og troværdighed for øje.

Kollegialt ansvar

Medlemsvirksomheden forpligter sig til at følge lovgivningen for konkurrence og derfor kun konkurrere på grundlag af virksomhedens egne kvalifikationer. Vi vil ikke miskredittere eller rekommandere konkurrenter, andre virksomheder eller branchen generelt.

Selvom Sikkerhedsforeningen tager ansvar for alle indsatser der initieres i foreningens fælles forum, er det udelukkende Styrelsen for Patientsikkerhed og Sikkerhedsstyrelsen under  Sundhedsstyrelsen, som har mandat til at udøve samt sikre kontrol med patientsikkerheden. Alle tilfælde af mistanke om uetisk eller ulovlig adfærd i branchen, skal derfor rettes dertil.

Det er et indiskutabelt kriterie for medlemmer af Sikkerhedsforeningen, at de forpligter sig til at følgende gældende lovgivning, som er bekendtgørelsen.

Sikkerhedsforeningen må ikke efterligne, kommunikere eller udføre arbejde på en måde, der er egnet til at vildlede eller skabe forveksling. Det gælder både i forhold til kunder, konkurrenter og branchen.

Samfundsansvar

Sikkerhedsforeningenskal i alle sammenhænge udforme og udføre arbejdet med stor social og sundhedsmæssig ansvarsfølelse, så medlemmer og branchen generelt fremstår enig og har gennemslagskraft i forhold til det øvrige samfund.

Ansvar over for sig selv

Sikkerhedsforeningen bør sikre, at medlemmerne vedligeholder og opdaterer deres faglige viden og kompetencer. I det omfang det er muligt, vil foreningen tilvejebringe de nødvendige værktøjer og informationer, som klæder medlemmer på til at håndtere udfordringer og komplikationer i hverdagen.

Værdighedskrav for det enkelte medlem

Medlemmerne, som alle er autoriserede klinikindehavere, bør altid handle på en måde, som viser denne værdig til den tillid de tildeles af patienter/kunder, kollegaer og leverandører. Derudover forventes det at klinik- og salonindehaverer er ærlige og gennemsigtige omkring samarbejde med virksomheder og evt. interessekonflikter, så medlemmet fremstår troværdigt.

Uafhængighed og habilitet

Medlemmer af Sikkerhedsforeningen bør sikre sig uafhængighed af firmaer, leverandører og reklamer – samt være gennemsigtige omkring disse, så klinikken fremstår som troværdig.

Forsvarlig virksomhed

Medlemmerne, som alle er autoriserede klinikindehavere, forpligter sig til altid at behandle kunder med omhu og samvittighed. Behandlingerne bør bygge samt udføres på sundhedsfaglig viden.

Sikkerhedsforeningens bestyrelsen og medlemmer forpligter sig til at optræde ordentligt, professionelt og etiks ansvarligt i eksterne relationer f.eks. medier, PR, TV-programmer m.fl.. De forventes med alle handlinger, at bakke op om sikkerhedsforeningens overordnede formål.

Medarbejdere

Sikkerhedsforeningen forpligter sig til at sikre, at dets medarbejdere kender til og handler i overensstemmelse med branchens etiske regler og retningslinjer. Herunder at medarbejderne altid har nem adgang til Sikkerhedsforeningens etiske charter og informeres ved ændringer.