Medlemmer

FAQ

Vedtægter

01.03.2024

Vedtægter for

Sikkerhedsforeningen for Kosmetiske Klinikker & Tatovører

(Sikkerhedsforeningen)

 

§1 Foreningens navn

  • 1 Sikkerhedsforeningen for Kosmetiske Klinikker og Tatovører

1.1 Foreningen kan også bruge navnet ”Brancheforening for Kosmetiske Klinikker og Tatovører”

 

§2 Foreningens hjemsted

  • 2 København (men gældende for alle godkendte klinikker og saloner i Danmark)

 

§3 Foreningens formål

  • 3 Brancheforenings primære formål er, at skabe en stærk sammenslutning af landets godkendte klinikker som har til formål at;

3.1 Fremme og forbedre sikkerhed og forhold i branchen.

Det kan f.eks. ske med ny teknologi, udfordring af nuværende lovmæssige processer eller lovgivning på området  

3.2 Fremme og forbedre medlemmernes faglige viden som selvstændige erhvervsdrivende. Det kan f.eks. være kurser og seminarer der klæder medlemmerne på til at drive virksomhed i branchen.

3.3 Skabe fordelagtige leverandøraftaler, relateret til branchen eller virksomhedsdrift.

3.4 Fremme branchens omdømme ved at fremhæve den bedste side de kosmetiske behandlinger og behandlere. Det gælder både ved offentlige udtalelser til presse, medier og offentlige instanser.

 

§4 Medlemskab

4.1 Alle, der går ind for foreningens formål og efterlever krav til medlemskab, kan blive medlem. Man er medlem af foreningen, når medlemskabet er registreret.

4.1 Medlemskab af foreningen forudsætter lovlig registrering hos den jf. gældende lovmæssige styrelse. For Kosmetiske Klinikker og behandler gælder Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) og for Tatovører gælder Sikkerhedsstyrelsen (SST).

4.2 Ved indmeldelse forstås oprettelse af medlem, godkendelse af dennes repesktive licenser og gennemført betaling af kontingent. Beløbet og vilkår for opsigelse fastsættes af den valgte bestyrelse ved generalforsamlingen.

4.3 Medlemskab betinger at alle arbejder i overensstemmelse med de af generalforsamlingen godkendte retningslinjer og etiske charter

4.4 Ved indmeldelse i brancheforeningen betales kontingent for den resterende del af indeværende år og har restance på kontingentet.

 

§5 Ophør af medlemskab

5.1 Foreningen skal modtage en skriftlig opsigelse til enten foreningens mail eller bestyrelsesformand med 3 måneders varsel. Indbetalt kontingent refunderes ikke.

5.2 Medlemskabet kan også ophøres såfremt:

5.2.1 Virksomheden går konkurs

5.2.2 Et medlem modarbejder foreningens interesser, driver sin
virksomhed i strid med de vedtagne retningslinjer i foreningen jf.§ 4.1.4 og § 4.2, eller tilsidesætter sine forpligtelser i medfør af disse vedtægter og foreningens etiske charter.

5.2.3 Beslutning om eksklusion træffes af bestyrelsen med almindeligt flertal.

5.3 Medlemmer som er udtrådt af foreningen eller ekskluderet, har intet krav på andel af foreningens formue.

 

§6 Generalforsamlingen

6.1 Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.

6.2 Generalforsamlingen indkaldes via e-mail til alle medlemmer og/eller opslag på foreningens hjemmeside/ Facebook-side med mindst en måneds varsel. Indkaldelsen skal indeholde en foreløbig dagsorden samt foreningens reviderede regnskab.

6.3 Forslag til dagsordenen sendes til bestyrelsen senest 14 dage før og medlemmerne skal have kendskab til den endelige dagsorden senest 8 dage før.

6.4 Stemmeret i foreningen: Alle fremmødte medlemmer har stemmeret

6.5 Alle afgørelser vedtages med simpelt flertal – dog skal vedtægtsændringer besluttes med 2/3 flertal. Alle afstemninger afgøres ved håndsoprækning. Dog skal der være skriftlig afstemning, hvis dirigenten bestemmer det eller 3 medlemmer på generalforsamlingen ønsker det samt ved alle kampvalg.

6.6 Generalforsamlingens dagsorden

  1. Valg af dirigent og stemmetællere
  2. Bestyrelsens beretning
  3. Fremlæggelse af regnskab til godkendelse
  4. Fastsættelse af kontingent
  5. Indkomne forslag
  6. Fremlæggelse af handlingsplan og budget
  7. Valg af bestyrelse og suppleanter
  8. Valg af revisor

6.7 Bestyrelsen har ansvaret for, at der tages referat af mødet.

6.8 Bestyrelsen kan beslutte, at generalforsamlingen helt eller delvist afvikles digitalt, hvis der er forhold der gør det svært at afvikle og samle alle ved et fysisk møde.

 

§7 Ekstraordinær generalforsamling

7.1 Et flertal i bestyrelsen kan indkalde til en ekstraordinær generalforsamling, og bestyrelsen skal indkalde til en ekstraordinær generalforsamling når mindst 20% af medlemmerne ønsker det.

7.2 Indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling skal ske senest 14 dage efter modtagelsen af begæringen. Med indkaldelsen sendes den endelige dagsorden. Varsling som ved den ordinære generalforsamling.

 

§8 Bestyrelsen

8.1 Bestyrelsen står for den daglige ledelse af foreningen mellem de årlige generalforsamlinger.

8.2 Medlemmer i bestyrelsen: Bestyrelsen består af 2-5 medlemmer der efter generalforsamlingen fordeler posterne mellem sig. Bestyrelsen skal minimum bestå af en formand, en næstformand og en kasserer, der kan godt være personsammenfald mellem kasserer og næstformand. Formands og næstformands stemme tæller dobbelt ved afstemninger i bestyrelsen.

8.3 Bestyrelsen vælges for 4 år af gangen, bestyrelse udpeget ifm. den stiftende generalforsamling genvælges automatisk de 2 første perioder.

8.4 Der vælges hvert andet år 2 til 4 suppleanter til bestyrelsen. Hvis et bestyrelsesmedlem forlader bestyrelsen i valgperioden indtræder suppleanten i stedet og bestyrelsen fordeler posterne mellem sig på ny.

8.5 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede.

 

§9 Regnskab/økonomi

9.1 Regnskabsåret er kalenderåret (regnskabsperioden er 1/1-31/12)

9.2 Regnskabet føres af kassereren og skal indeholde oversigt over indtægter og udgifter samt en status. Bestyrelsen er ansvarlig for at udarbejde regnskabet.

9.3 Regnskabet forelægges bestyrelsen løbende samt tilses og revideres af den af generalforsamlingen valgte revisor.

 

§10 Dispositionsret

10.1  Det er formanden, næstformanden eller kassereren (i foreningen andet bestyrelsesmedlem), der har ret til at indgå aftaler på foreningens vegne. Bestyrelsen kan give et udvalg eller en person fuldmagt til at foretage dispositioner på vegne af foreningen.

10.2 Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.

 

§11 Vedtægtsændringer

  • 11.1 Ændringer af vedtægterne kan vedtages på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, når forslaget er indsendt til tiden og mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede stemmer for forslaget.

 

§12 Opløsning af foreningen

12.1 Foreningen kan opløses på en ekstraordinær generalforsamling.Der kræves mindst 2/3 af de afgivne stemmer for at forslaget kan vedtages.

12.2 I tilfælde af opløsning beslutter bestyrelsen hvad og hvordan den eventuelle formue skal fordeles, således at det fortsat understøtter foreningens formål.  

Vedtaget på den stiftende generalforsamling den [22] [Januar] [2024]

Relateret indhold

Kontakt Sikkerhedsforeningen


Sikkerhedsforeningens Formål & Værdier